Dlaczego nie dopuszczają konkurencji?
Przypomnijmy, że 27 listopada 2023 odbyła się burzliwa sesja Rady Miejskiej, na której dyskutowano nad wnioskiem radnych Prawa i Sprawiedliwości w sprawie podjęcia przez burmistrza działań zmierzających do likwidacji Pułtuskiego Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych. W przygotowanym przez wnioskodawców projekcie uchwały czytamy, że Rada Miejska w Pułtusku postanawia podjąć działania polegające na rozwiązaniu jednoosobowej spółki Gminy Pułtusk - Pułtuskiego Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych, w celu wniesienia pozostałego po likwidacji majątku do samorządowego zakładu budżetowego, który zostanie utworzony po zakończeniu likwidacji.
Sesję przerwano do 20 grudnia, by wznowić dyskusję po przedstawieniu przez gminną spółkę wstępnej koncepcji dalszego funkcjonowania. Dokument dotarł do Rady Miejskiej, odbyło się spotkanie radnych z zarządem PPUK i burmistrzem. Radni chcą, by opłaty mieszkańców były jak najniższe i "domykały" system gospodarki odpadami. Gmina Pułtusk powierza odbiór odpadów PPUK, które nie konkuruje z żadna inną firmą i to może budzić wątpliwości. Na razie likwidację zawieszono, zarząd spółki ma dopracować koncepcję dalszego funkcjonowania. Tymczasem w dniu sesji wpłynęło do burmistrza i radnych miejskich pismo prezesa spółki BŁYSK, która od kilku lat bezskutecznie próbuje wejść na pułtuski rynek. Przewodniczący Ireneusz Purgacz wspomniał, że aktualna oferta tej firmy na odbiór odpadów z naszej gminy jest tańsza o ponad 3 mln 770 tys. tańsza niż PPUK. To wywołało emocje na sali obrad, ale dyskusji nie kontynuowano.
Dotarliśmy do pisma prezesa firmy BŁYSK. Warto je przytoczyć, bo pokazuje tak zwaną drugą stronę medalu. Czy rzeczywiście PPUK jest tak bezkonkurencyjne, że nie warto dla dobra nas mieszkańców dopuszczać innych podmiotów do przetargu na odbiór odpadów? Przeczytajcie i oceńcie sami...
Szanowny Panie Burmistrzu
Nawiązując do sesji Rady Miasta, która odbyła się 27.11.2023 roku jako Prezes Zarządu Spółki Błysk Bis zostałem wywołany do odpowiedzi, chciałbym poruszyć dwie kwestie dotyczące gospodarki odpadami.
Pierwsza sprawa co do mojego sprzeciwu z jakim wystąpiłem do niektórych gmin ościennych, a chodziło tu o porozumienie gminne, o którym ostrzegaliśmy, aby gminy nie wchodziły w taki twór jak Mazowieckie Centrum Recyklingu i Energetyki. Zarzucił mi pan, że chcę wyeliminować z rynku podmioty, że celem jest obawa przed konkurencją, a prywatne podmioty tylko stawiają na wysoki zysk. Stanowczo zaprzeczam i protestuję przed takimi stwierdzeniami i stawianiem takich tez. Moim działaniem jako podmiotu prywatnego było pokazanie problematyki, jaka stoi w takich związkach, gdyż jak Pan doskonale wie, gdyby powstało Mazowieckie Centrum Recyklingu i Energetyki, to wszystkie odpady byłyby dostarczane bez przetargów do tej właśnie instalacji, co oznaczałoby totalny monopol i wyższe ceny dla mieszkańców, a podmioty prywatne zostałyby zamknięte i o to tu chodziło.
Wymownie mówi Pan o konkurowaniu i jako jedyny nie ogłasza przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów z własnej gminy. Skoro Pana spółka oferuje stawki niższe w sąsiednich gminach to na Pana miejscu obawiałbym się o przyszłość PPUK.
Druga kwestia, którą chciałbym poruszyć to wysokość stawek którymi operuje PPUK Pułtusk w drodze z wolnej reki IN HOUSE. W mieście i gminie Pułtuska stawka obecnie wynosi ok. 1200 zł za 1 tonę odbioru i zagospodarowania odpadów, a w innych postępowaniach ten sam podmiot jest w stanie wykonać zadanie w Gminie Zatory za cenę 873 zł brutto czy w gminie Szelków za cenę 1049 zł brutto, a w ostatnim przetargu w Gminie Winnica jej oferta to 881 zł brutto.
Wspomniał Pan, ze gmina Pułtusk ma najniższą stawkę od mieszkańca, która wynosi 29 zł i jest to najniższa ze stawek, ale zapomniał Pan sprawdzić albo powiedzieć, za jaką stawkę były rozstrzygnięte postępowania przetargowe w Wyszkowie, stawka za 1 tonę wyniosła 770 zł brutto, w Serocku stawka za 1 tonę 865 zł brutto, w Wieliszewie stawka za 1 tonę 772 zł brutto, czy w Nasielsku stawka wyniosła 1023 zł brutto. Pokazuje to, że podmioty prywatne nie stawiają, tak jak Pan wygłaszał, tylko na wysoki zysk.
Kończąc chciałbym Panu przedstawić swoją ofertę na odbiór i zagospodarowanie odpadów z terenu gminy i miasta Pułtusk, aby miał Pan pogląd na stawki jakie obowiązują na obecnych rynkach,odnosząc się do przetargu w drodze IN HOUSE, który został ogłoszony w dniu 24.11.2023 roku przez ratusz w Pułtusku. Jednocześnie proszę Pana o zakończenie tej wojenki, którą z niewiadomych przyczyn Pan rozpętał, obrażając moją osobę i stawiając spółkę Błysk Bis sp z o.o. w złym świetle.
DANE OGŁOSZONE W POSTĘPOWANIU IN HOUSE W PUŁTUSKU NA LATA 2024/25
Ilość odpadów w okresie 24 miesięcy do zagospodarowania - 15 600 ton.
Kwota, którą przeznaczono na sfinansowanie zamówienia 18 272 220 zł brutto, co stanowi stawkę 1171,30 zł za tonę.
OFERTA BŁYSK BIS sp z o.o.
Błysk Bis składa Panu ofertę w kwocie 14 500 000 brutto, co stanowi stawkę za 1 tone odbioru i zagospodarowania odpadów w kwocie 929 zł brutto.
OSZCZĘDNOŚCI DLA MIASTA I GMINY PUŁTUSK wyniosą 3 772 220 zł.
Zakres prac ten sam jak w zamówieniu.
ED