Jak wynika z danych resortu finansów, nabywcami paliwa od oszustów mogą być w coraz większym stopniu rolnicy, prawdopodobnie nieświadomi uczestnictwa w takim procederze. Należy wskazać, że "uczestnictwo" w oszustwie wiąże się z określonymi negatywnymi konsekwencjami również dla nabywców paliw.
Nadużycia w obrocie paliwami przyjmują często formę zorganizowaną (tzw. transakcje karuzelowe). Przez karuzelę podatkową należy rozumieć sieć kilku, kilkunastu (rzadziej kilkudziesięciu) podmiotów, które tworzą pozory legalnych transakcji handlowych, a ich prawdziwym celem jest wyłudzenie z urzędu skarbowego zwrotu podatku VAT. W procederze tym istotnym elementem jest wykorzystanie tzw. słupów (podmiotów z reguły nieposiadających majątku, z założenia nierozliczających podatku). Osobami uczestniczącymi w łańcuchu transakcji mających na celu wyłudzenia podatku mogą być również podmioty (m.in. rolnicy), które nieświadomie uczestniczą w procederze wyłudzeń, kupując paliwo po bardzo niskiej cenie (tak atrakcyjna cena nie mogłaby być zastosowana, gdyby podmioty uczestniczące w łańcuchu transakcji prawidłowo rozliczały podatek). Najczęściej zaniżona cena pełni funkcję "wabika" mającego skłonić uczciwego klienta do nabycia określonego towaru od oszusta podatkowego.
W związku z powyższym przed nabyciem paliwa rolnik powinien zasięgnąć dokładnych i sprawdzonych informacji na temat podmiotu, od którego zamierza nabyć paliwo, w celu upewnienia się co do jego wiarygodności. Ponadto rolnik powinien zwrócić uwagę, czy zakup paliwa odbywa się w warunkach typowych dla takich transakcji. Na fakt, że transakcja zakupu paliwa odbiega od typowych warunków mogą wskazywać następujące okoliczności: możliwość zapłaty za paliwo wyłącznie gotówką kierowcy lub przedstawicielowi dostawcy, najczęściej nieznanemu, wyjątkowo atrakcyjne warunki cenowe zakupu paliwa, nietypowe pozabiurowe okoliczności zawierania transakcji (parkingi, lokale ogólnodostępne, Internet, SMS, telefon), niestandardowe zachowania osób dostarczających paliwo, np. brak zgody na wylegitymowanie się przez sprzedającego, dowożącego paliwo czy pobierającego gotówkę, zakup paliwa bezpośrednio z cystern, brak możliwości identyfikacji osoby wystawiającej fakturę, brak wszystkich właściwych dokumentów sprzedaży (dokumentu wydania – tzw. Wz, świadectwa jakości, koncesji, niewystawienie faktury),zakup paliwa od podmiotu, dla którego taka sprzedaż nie stanowi podstawowego profilu działalności, brak możliwości bezpośredniego kontaktu z podmiotem sprzedającym paliwo (kontakt wyłącznie telefoniczny, dostawa paliwa przez inne podmioty, brak możliwości omówienia warunków współpracy w siedzibie podmiotu, brak możliwości zawarcia umowy w formie pisemnej, brak możliwości odbioru paliwa w miejscu prowadzenia działalności przez podmiot sprzedający paliwo), przywóz paliwa w pojazdach/zbiornikach nieprzeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych.
Do najbardziej istotnych konsekwencji uczestnictwa w takim procederze należą:
1. Zakwestionowanie u rolnika prawa do odliczenia podatku naliczonego w podatku VAT.
2. Nałożenie na rolnika obowiązku zapłaty podatku VAT "za sprzedawcę" w drodze odpowiedzialności solidarnej.
3. Nałożenie na rolnika obowiązku zapłaty podatku akcyzowego "za sprzedawcę".
4. Nałożenie na rolnika obowiązku zapłaty opłaty paliwowej "za sprzedawcę" .
5. Możliwość zakwestionowania u rolnika zwrotu akcyzy, o który ubiegają się rolnicy w urzędzie gminy.
6. Odpowiedzialność karno-skarbowa.
Jak widać potencjalne zagrożenia dla rolnika z tytułu zakupu "nielegalnego" paliwa zdecydowanie przewyższają korzyści, jakie mogą oni uzyskać z tytułu "atrakcyjnej" ceny jego zakupu.
Więcej informacji nt. konsekwencji uczestnictwa w w/w procederze znajdą Państwo na stronie www.finanse.mf.gov.pl.
NACZELNIK URZĘDU SKARBOWEGO KATARZYNA WRÓBLEWSKA
piątek, 27 czerwca 2025 02:14